2009. december 15., kedd

Festett szék



Görbefából készített festett szék.
A görbefából készített festett székeknek egész kis csoportja sorakozik bemutatkozásra készen. Az itt álldogáló az első, amit sikerült megkaparintanom férjem munkái közül, hogy díszes ruhába öltöztessem. Addig ruhátlanul búslakodott a szegény. Csúfolták is a tarka virágok eleget. Na, ennek vetettem véget, mikor a tőlük ellesett színeket mintának használtam felélesztéséhez.
Munkamenet:
A szék elkészítése, ami nem az én munkám:
Ha elegendő mennyiségű girbe-gúrba, de azért néhol egyenes fát, ágat, karót, deszkát, széthullott régi használati tárgyat, bútort, hordót, miegyebet összegyűjtünk, kezdődhet a tervezés.
Az alkatrészeket gondosan méretre kell vágni, az összeillesztések pontos helyét kijelölni.
Fúrni, faragni, a megfelelő gépet használni.
Ha kész a szék váza, össze is szereltük, megtervezhetjük a háttámlát a készleten lévő anyagunk ide-oda illesztgetéseivel.
Lehetőleg csapolunk, tiplizünk, faragasztóval ragasztunk. Szeget csak végszükség esetén, csavart szintúgy.
Ha minden a helyén van, kész a szék. Nem igazi, kényelmes pihenőszékre kell gondolnunk, amit a székkészítés szigorú szabályai szerint alkottunk meg, hanem olyanra, amin csak leülünk a kertben, vagy látványként, könyvtartónak, lerakodónak és bárminek használjuk a lakásban.
A szék befestése, amit már én csináltam:
Bátortalanul kezdtem hozzá, nem tudtam, nem fogom-e elrontani. Előbb csak a színeket válogattam.
Lealapoztam az egészet fekete akril festékkel.
Egyenként festettem minden apró részét, teljesen kényem-kedvem szerint
Lelakkoztam. Kétszer is.

1 megjegyzés: